Riga – un oraș care mi-a depășit cu mult așteptările. Partea a II-a

17 octombrie 2021 | Povești | 2 comentarii

Ziceam ieri că am să revin cu câteva informații turistice și cu poze. Mă rog, turistice este un fel de a spune, am stat acolo prea puțin ca să dau sfaturi despre ce ar fi de văzut și făcut, dar pot povesti, pe scurt, experiența noastră.

1. Hotelul. Am preferat varianta asta, am ales unul cu spa și cu micul dejun inclus, ca să ne fie comod. Până la urmă, am mers acolo de ziua mea, nu ca să alerg pe la alimentara după parizer și cornulețe cu gem. Am ales Wellton Riverside SPA Hotel. Recomand, este mișto, mai ales că noi am avut camera cu vedere la râu (Daugava), iar apusurile sunt senzaționale. Singurul inconvenient ar fi acela că noaptea trec trenuri pe unul dintre podurile care traversează râul și nu puteam ține geamul deschis. Asta e, a trebuit să ne mulțumim cu aerul condiționat.

Micul dejun, în ciuda unora dintre review-urile de pe Google, este foarte variat. Trebuie să fii cârcotaș până-n măduva oaselor ca să te plângi că nu ai avut ce mânca. Bufet rece, bufet cald, legume, fructe, salate, wafe și clătite proaspete, cafele și ceaiuri de tot felul, sucuri și, în general, cam tot ce mi-ar putea trece prin cap că aș dori la micul dejun.

Personalul a fost amabil, hotelul este foarte curat, iar spa-ul o încântare. Am reușit performanța de a nu ieși deloc din jacuzzi timp de o oră. Cu sauna nu mă împac deloc, am zis pas, dar m-am bucurat din plin de piscină.

2. Limba – ne-am descurcat fără probleme în engleză. E drept că nu ne-am dus la periferie sau în cine știe ce sat uitat de lume, ne-am învârtit prin oraș, dar nu am întâmpinat niciun fel de dificultăți.

3. Mâncarea – foarte, foarte mișto. Ne-a plăcut. Dacă sperați la sălățici, quinoa bio și goji, mai bine lăsați, nu este locul potrivit pentru așa ceva. Țările baltice nu o ard oricum pe finețuri fără calorii, iar la letoni se simt din plin influențele rusești și cele germane. Coaste cu varză, cârnați, fripturi, burgeri, cei mai mișto cartofi noi (habar nu am cum erau făcuți, dar erau fenomenal de buni) și cele mai bune murături pe care le-am mâncat în viața mea.

Crâșme există pentru toate gusturile și toate buzunarele, de la împinge tava, unde am dat pe niște coaste cu varză și o halbă mare cu bere undeva până în zece euro de persoană, până la restaurante fancy. Ca idee, un meniu pentru două persoane, la unul dintre cele mai bine cotate restaurante din centru, cu tot cu băuturi, ne-a costat vreo cincizeci de euro. Aperitive plus fel principal, că desert n-a mai intrat.

Două restaurante pot să recomand, mi-au plăcut mult de tot: Two More Beers și Petergailis, însă sunt zeci. Efectiv, pe orice străduță a centrului vechi există crâșme și, din ce am văzut pe Tripadvisor, multe dintre ele au ratinguri minim decente. Ce nu am reușit, că nu ne-a permis timpul, a fost să mergem să mâncăm în afara zonei turistice. Chiar aș fi fost curioasă, dar poate data viitoare.

4. Cu transportul a fost simplu. Spuneam ieri că am luat autobuzul din fața aeroportului, ne-a lăsat chiar lângă hotel, iar în rest ne-am plimbat numai pe jos. Nu am neapărat o părere despre cum merg lucrurile în privința asta. Pot doar să menționez că e ieftin, este curat și că există afișaje electronice peste tot, și în autobuz, și în stații. Noi am cumpărat bilete din stație, de la automat, dar am văzut pe cineva plătind direct șoferului, deci probabil că merge și varianta asta. A primit bon. La întoarcere, tot cu autobuzul. Am văzut că există taxi și Uber, dar nu ne-a păsat, nu am avut nevoie de ele. Drumul din centru până la aeroport durează 30-40 de minute.

5. De vizitat – habar nu am. Depinde ce interesează pe fiecare. Noi ne-am plimbat razna pe străzi și ne-am oprit pe unde ne-a tăiat cheful, fără să fi avut un plan.

Mi-aș fi dorit să văzitez Riga Motor Museum, Muzeul Național de Artă și pe cel de Art Nouveau, dar nu am avut timp nici pentru ele. Apropo, Riga este o bijuterie art nouveau, stil decorativ care mie îmi place mult. Liniile cursive și dinamice, lipsa de inhibiții, plus amestecul de materiale și de culori, mi-l fac foarte plăcut ochiului.

Două chestiuni ar fi, totuși, pe lista “de neratat”: o tură în afara centrului istoric și o vizită în piața centrală. Rīgas Centrāltirgus (așa îi spune pieței ăsteia în letonă) este aproape de centrul istoric, dar în afara lui. De la hotel, am făcut zece minute pe jos. Este cea mai mare piață din Europa și este inclusă și ea în patrimoniul UNESCO. Cele patru pavilioane principale, conectate între ele, sunt, de fapt, patru foste hangare pentru zeppelin, din primul război mondial. Refăcute, desigur, structurile au fost adaptate noului scop.

Nu am văzut nicăieri o varietate mai mare de produse, într-un singur loc. Zeci de tipuri de pește, legume și verdețuri de toate felurile și culorile stau aliniate millimetric pe tarabe. Este așa, un fel de Obor de zece ori mai mare, mai aerisit, mai ordonat și mai curat.

Piața și cu bazarul de afară sunt pline de oameni de tot soiul, de la turiști și gură-cască, până la mămăi cu batic și baston și de la oameni cu o stare materială evident bună, până la cei cu haine ponosite. Dacă aș locui în Riga, probabil că tot de acolo mi-aș face și eu cumpărăturile. Bate la fund orice supermarket, plus că îmi plac atmosfera și mirosurile din piețele agro-alimentare.

În concluzie, Riga este un oraș care mai are nițel de muncă, dar care este pe drumul cel bun. Și care are un vibe foarte mișto. Plănuiesc să mă întorc, poate să fac o oprire de câteva zile când oi ajunge în Tallinn.